Når kjendiser får den mystiske sykdommen

Hver gang en kjendis får en revmatisk sykdom eller noe man tror kan være en revmatisk sykdom omtales den som ”en mystisk sykdom.” Vi kunne denne helgen lese om Aylar som har mystiske voksesmerter som man trodde var en revmatisk sykdom og tidlig i sommer om Lady Gaga som har testet positivt for Lupus. Lupus har blant annet blitt kjent som en mystisk sykdom gjennom tv-serien House som jeg har blogget om tidligere. Dette er bare de to nyeste eksemplene på denne typen omtale av revmatiske sykdommer. Jeg kunne nevnt flere.

Så kan man spørre seg om det er en positiv eller negativ omtale av revmatiske sykdommer når de synliggjøres på denne måten. Jeg vil si det er litt begge deler. Det er alltid positivt at det skrives om revmatiske sykdommer i mediene, en av våre jobber er jo synliggjøring av sykdommene og de medfølgende utfordringene. Det er selvsagt ikke positivt at noen får dem, heller ikke kjendiser, men akkurat det viser faktisk hvor utbredt revmatiske sykdommer er. Over 300 000 mennesker har en revmatisk diagnose i Norge og rundt 800 000 har revmatiske plager.

Vi kan også skjønne at noen ser på disse sykdommene som mystiske. Det finnes rundt 200 ulike revmatiske diagnoser, mange av dem svært sjeldne. Svært mange revmatikere sliter med å få en diagnose, noe som er nødvendig for å få tilgang til behandling og lignende, nettopp fordi det er vanskelig å finne konkrete fysiske ”bevis” på sykdommen. Revmatiske sykdommer er kroniske, det vil si langvarige og man blir sjelden frisk av dem. De er også som regel usynlige og synptomene varierer veldig fra dag til dag. Så, det er kanskje ikke så vanskelig å skjønne at både de som får dem og hører om dem oppfatter det som litt mystisk.

Vil du avmystifisere ditt forhold til revmatiske sykdommer kan du lese både om ulike diagnoser og behandling m.m. på våre nettsider.

Sesilie Halland
Leder marked og informasjon
Norsk Revmatikerforbund

9 Responses to Når kjendiser får den mystiske sykdommen

  1. Aylar Lie sier:

    Ønsker å opplyse om at det er mediene som har omtalt mine plager for «mystiske», og ikke jeg 🙂 Selv tror jeg det er en lett form for revatisme, på tross av at jeg ikke har fått stilt noen diagnose utifra prøvene som ble tatt for ti år siden. Har ikke tatt initiativet til å ta nye prøver i senere tid, da plagene går over med vanlig smertestillende.

    Mvh,
    Aylar

    Mvh,
    Aylar

    • revmatikerbloggen sier:

      Hei Aylar,
      Jeg tenkte nok at det var mediene som har valgt den omtalen ja. Og for din del håper jeg det ikke er en revmatisk sykdom. Det er bra du kan holde smertene i sjakk med smertestillende. Men hvis det skulle bli verre er det helt klart smart å sjekke det ut. Lykke til videre i «Skal vi danse?»!

      Sesilie

  2. Aylar Lie sier:

    Mediene er eksperter til å overdramatisere eller ta ting ut av sammenheng.

    Plagene mine har vært der så lenge jeg kan huske tilbake i barndommen, men de har kommet oftere og oftere med tiden. Nå går det ikke en eneste dag uten at plagene kommer i enten knærne, albuene eller håndleddene. «Smitter» smertene over til alle ledd, tar jeg smertestillende, men som oftest «ignorerer» jeg det. Vil unngå å dytte i meg så mye medikamenter 🙂

    Har ikke «giddi» å fulgt dette opp etter at alle prøvene jeg tok ble negative. Det er jo mange år siden, men vurderer å ta tak i det igjen. For NOE er det jo 🙂

  3. Ninabeth sier:

    Jeg har fått vite både fra smerteklinikk, revmatolog og når jeg har vært på sykehus at jeg har revmatisme. Men blodprøver har aldri vist noe. Hverken for 20 år siden da de testet første gang, eller for ett par år siden da jeg var hos en spesialist. Men en som er spesialsist kan sjekke punkter på kroppen og kjenne etter på ledd og finne ut av det for deg. Synes du skal sjekke det ut ganske raskt, for da kan du kanskje få noe som hjelper for akkurat din plage.
    Lykke til:)

    • revmatikerbloggen sier:

      Hei, jeg er helt enig i det som Nina skriver her. Det er ingen stor grunn til bekymring ut fra det du sier Aylar, men dersom det er en revmatisk sykdom er tidligst mulig behandling det aller viktigste for å stoppe en eventuell utvikling.

      Sesilie

  4. Aylar Lie sier:

    Da skal jeg følge det opp 🙂 Noen anbefalinger på spesialister?

    • revmatikerbloggen sier:

      Du bør gå til en revmatolog. Det beste er å gå til din fastlege for å få en henvisning til revmatolog. Da vet fastlegen hvor du skal henvises. Alternativt kan du gå til en privat revmatolog. Her pleier ikke vi i Revmatikerforbundet å anbefale noen spesielle. Men det er kanskje andre som har forslag?

      Sesilie

      • solveig eek bistrup sier:

        Har lest dialogen mellom Sesilie og Aylar og ønsker kort kommentere.
        Det er forferdelig trist når noen har smerter og leddplager i så mange år at og ingen finner ut av årsaken. Det hjelper hvertfall litt å vite hva som feiler en. Vil absolutt anbefale at du ber fastlegen om henvisning til revmatologisk poliklinikk. Fint om det ikke er revmatisme, men spør – hva kan det da være?
        Solveig

    • Stine sier:

      Jeg var på Humana i Sandvika, der kom jeg fort inn, fastlegen hennviste meg. Etter det ble jeg overført til reumatisk avd i Drammen, de er super proffe og jeg får god hjelp 🙂
      Jeg ventet også lenge med og ta tak i dette, men det har vært en lettelse etter at jeg starte med behandling. Lykke til, og kom deg til legen!

Legg igjen en kommentar

