Fibromyalgi – en revmatisk sykdom som ignoreres i det norske helsevesenet?

I NRF opplever vi at fibromyalgi ikke blir tatt tilstrekkelig på alvor av mange leger. Legene synes å være sterkt splittet i synet på sykdommen. Jeg har hørt fastleger som uttaler at fibromyalgi ikke er noen sykdom – eller at det bare er innbilning eller psykiske problemer. Jeg har også hørt revmatologer som sier at det ikke er noen revmatisk sykdom. Dette til tross for at fibromyalgi i henhold til Verdens helseorganisasjon (WHO) er en revmatisk sykdom.

Hele 5% av Norges befolkning har fibromyalgi. De fortjener å bli møtt av et helsevesen som tar dem på alvor. Det synes som om fibromyalgi ikke er ønsket på mange revmatologiske avdelinger. Dette fører til at en stor gruppe med en vanskelig og smertefull revmatisk sykdom, ikke får den behandlingen de har behov for. Den måten pasienter med fibromyalgi blir møtt i det norske helsevesenet, medfører en maktesløshet som bare forsterker problemene for denne gruppen.

I en evalueringsrapport fra Sintef, som ble lagt fram den 7. desember, sies det enda en gang at behandling i varmt klima gir større effekt og at effekten varer lengre sammenlignet med behandling i Norge. I tillegg er det billigere.

En overlege ved Statens Behandlingsreiser har tidligere undersøkt og dokumentert at nettopp fibromyalgipasienter har god nytte av behandling i varmt klima. Det er i overensstemmelse med de uttalelsene vi i Revmatikerforbundet hører fra fibromyalgipasienter som har fått behandling i varmt klima. Det er derfor NRFs mening at antall plasser må utvides betydelig – slik at også denne fibromyalgigruppen kan dra nytte av denne helsefremmende behandlingen. 

Når behandlingsplassene i tillegg koster mindre enn behandlingsopphold i Norge, kan vel ikke Helse– og omsorgsdepartementet mene at det er for dyrt å sende denne gruppen på klimabehandling?

7 Responses to Fibromyalgi – en revmatisk sykdom som ignoreres i det norske helsevesenet?

  1. Linda Ursin sier:

    Et av problemene er nok at enkelte leger feldiagnostiserer pasienter som fibromyalgikere, når de ikke gidder lete lengre. Har hatt flere eksempler på dette bare i min omgangskrets.

    Jeg mener ikke at diagnosen ikke eksisterer, men at den i flere tilfeller blir brukt når den ikke skulle vært brukt.

    Jeg traff takk og lov på en ekspert som utelukket fibromyalgi i mitt tilfelle. Ellers hadde nok jeg også hatt denne diagnosen. Til tross for kun noen få likheter i symptomer.

  2. Lisbeth van Bergen sier:

    Mennesker med fibromyalgi og mennesker med ME blir ofte behandlet likt i helsevesenet : De blir ikke trodd, blir ydmyket, blir latterliggjort og påført store skyldfølelser. Sålenge vi har et helsevesen i Norge som ikke tar inn over se at disse diagnosene faktisk er anerkjente i andre deler av verden, og forskes på i ulike internasjonale forum tror jeg nok at fibromyalgi fortsatt vil være en sykdom som blir ignorert av fagmiljøene rundt omkring. ( Nå har det heldigvis kommet et større aksept for ME her til lands med det norske gjennombruddet ved Haukland sykehus i Bergen)
    I Norge er det etter min mening deler av helsvesenet som må på skolebenken. Mange fastleger må gis diagnoseverktøy som fører til riktige diagnoser, og ikke minst må disse legene akseptere at dette faktisk er diagnoser. Før dette skjer kommer vi ingen vei.
    .

  3. Anne M Sollien sier:

    Liker innlegget til Dåvøy!
    Synes som leger har veldig ulik holdning til Fibromyalgi. Jeg møtte først en lege som ignorerte mine plager, Skiftet fastlege og opplever nå å få forståelse. Jeg kom også til Revmatismesykehuset på Lillehammer og opplevde å få god hjelp der. Bla egne mestringskurs for Fibromyalgi.

  4. Ann Karin Sivertsen sier:

    Glem ikke de som er el-overfølsomme, de blir heller ikke trodd, og får ingen diagnose og hjelp i dette landet….. Men så har vi jo ett helsevesen, med en inkompetent helseminister i spissen, som ikke duger til noe som helst!

  5. Ingvill Bruu Fløystad sier:

    Ser av innleggene her hvor heldig jeg er med min fastlege. Han har hjulpet meg og anbefalt meg hva jeg skal gjøre og hva som er best for meg. Ved siden av fibromyalgi fikk jeg et lite slag og noe senere leddgikt. Har aldri følt at legen ikke har tatt meg alvorlig. Jeg har til og med avslått «helsehotell» opphold i Syden, jeg vil selv bestemme når og hvor jeg skal dra. Er takknemlig for min enestående lege.
    Inga

  6. Laila sier:

    Har selv fått diagnosen fibrom. Ved sterkere smerter i kjøligere vær,så gleder meg til sommeren.Har aldri hørt om opphold i varmere strøk,men hvis dette kan bli ett tilbud til oss,så hadde det hjulpet mye.
    Hvilket behandlinger får dere? Hva hjelper for dere andre som lider av fibromyalgi?

  7. Elsa Normanseth sier:

    Det er ikke bare fibrom.som gir store smerter, der gjør også Artrose . Har hadd artrose siden jeg var sist i 20 årene , nu er jeg 71. Leste en raport fra SINTEF , om effekten av opphold i varmen, for de med raumatiske lidelser,. Og at det ikke har vært forsøk med Artrose og Fibrom. ,i varmen ….MEN det har det , var sjøl på ei sån
    PRØVEGRUPPE. i 1991. Men så bei det bare med det ,desverre , selv om alle hadde store forbedringer. Synes det er rart at ikke NRF.,har kontroll ,og veit om det .Har for lenge ,lenge siden sent brev til NRF, og fortalt det men har aldri fått svar.synes ikke dette er bra . Får sikkert ikke respons på dette hekker , men har igjen prøvd å få det sagt…DET HAR VÆRT PRØVD PÅ DET..!!1!
    HILSEN
    Elsa Normanseth
    ikke medlem ,har vært , hadde ikke noe utbytte av det, desverre .!

Legg igjen en kommentar

